چگونه رپر شویم+سه  قدم عالی و محکم آموزش رپ کردن(قدم دوم)

قدم دوم.[مرحله میانی کار.]

این به این معنا نیست که مرحله اول تموم شده.هرگز!شما تا زمانی که #هیپ هاپ کار میکنید باید 5 قدمی که تو مرحله اول معرفی کردیم رو انجام بدید(بخشی از تمرین روزانه شما باشد) تا به قدرت بیسیک بالایی برسید.در این مرحله شما باید متوجه موضوعاتی نظیر #تکست نوشتن و همکاری های چند جانبه به منظور محک زدن خودتان در مقیاس کاری باشید.
 

 

1-واقعی باشید.
شاید شما یک نوجوان یا جوان هستید که در حاشیه شهر یا بهترین منطقه آن با هر سطحی از علم و ثروت زندگی میکنید.بنابراین اینکه شما بیاید و از جرم و خلاف و قاچاق مواد مخدر و این جور چیزا بخونید و اونو ترویج بدید بنظر ایده جالبی نیست!به این توجه نکنید اگر برخی میگویند تو کشش درک حقیقت رو نداری چون اونو تجربه نکردی.این مهمه که شما در چشم مردم واقعی به نظر بیاید و باید از چیزی بگید که مردم احساس کنن از ته قلب شماست و مال خود شماست!این همون چیزی هست که شما میتونید پاش وایسید و ازش دفاع کنید.  

 خیلی از رپر ها مثل Riff-Raff and Die Antwoord معمولا با یک شوخی طنز آلود که حالت طعنه و کنایه داره (#کمیک) مهارت و توانایی خودشون رو تو کاراشون میرسونن و موزیک های بسیار جدی و وخوبی میسازند.اونا سعی میکنن با این کار فضا ها و رسانه های اجتماعی رو به سمت خودشون بکشند!از الفاظی استفاده میکنند که تا بحال شنیده نشده و خیلی جالب هستند و اینجوری لفظ خودشونو سر زبون مردم میشونن و همه مثالشون میزنن(word play-بازی با کلمه)
البته که موزیک حرف اول رو میزنه اما باید شما هم به اندازه اون تحت تاثیر قرار بدید افکار رو وگرنه تنها یک نگاه سرد شامل حال شما خواهد شد 

 


 

2-منحصر به فرد باشید
اگر شما فردی باشید که چیزی برای گفتن نداشته باشه و یا اینکه نتونه چیزی رو به هیپ هاپ اضافه کنه یقینا خیلی سخت هست که کسی پیدا بشه و بخواد به کار شما گوش کنه.لازم نیست مثل شکسپیر باشید و بخواید یک تراژدی رو با تمام تشکیلاتش بنویسید.شما به سادگی خواهید توانست یک موزیک #هیپ هاپ خوب بسازید تنها کافیست در ترکیب کلمات و اصوات، استاد و ماهر باشید،اکثریت مردم میخواهند گوش کنند تا بفهمند!بنابراین شما باید چیزی بسازید که دست کم ارزش گوش دادن داشته باشد(گوش خراش نباشد!!!)
سعی کنید موزیک رپ خیلی گوش کنید و گپ هایی برای بحث راه بیندازید و از چیز هایی بحث کنید که هیچ رپر دیگری در موردش چیزی نگفته باشه.بنابر این خیلی گوش کنید!
به اونجایی سر بزن که رپر های دیگه ترسیدن دست بزارن روش و یه جورایی هنوز دست نخورده هست.همیشه قلمرو های جدید رو کاوش کنید!
رپ کنید در مورد موقعیت هایی که در آن بزرگ شدید.در مورد جایی که از آن آمدید.در مورد جغرافیا و تاریخ و تمدن جایی که متعلق به آن هستید!

 

 

3-یک  گروه حرفه ای :شما نیاز دارید یک گروه  بسازید و به عنوان رییس تشریفات (ام سی) کنترل میکروفون رو دست بگیرید و یکی از ماهر ترین ام سی های آن جمع باشید.باید واقعا جنگندگی داشته باشید تا بتونید علاوه بر متن و کلام به موزیک ،میکروفون و گروه مسلط باشید و کاملا هماهنگ کار کنید که برای رسیدن به این فده شما به چند چیز نیاز دارید:
A DJ
یک #دی جی یا #آهنگساز (بند موسیقی)،موسیقی هیپ هاپ مثل ماشین آهنی هست که چهار چرخش از فولاده و باید خیلی قوی باشه .کسی رو پیدا کنید که موسیقی شناس باشه و کارش قوی باشه تا بتونه شما رو هدایت کنه به سمتی که بتونید #فلو و استایل خوبی رو تو کارهاتون به جریان بندازید.دی جی تو سبک های اولیه رپ بین ام سی ها خیلی جا داشت اما امروزه دیگه نقشش کمتر شده و موسیقی هیپ هاپ شناسنامه دار شده.یه آهنگ ساز خوب کنار کار شما میتونه ضرب رو به شما بفهمونه و به #استایل شما فلو اضافه کنه و خطاهای شدید شما رو اصلاح کنه.و مهم تر اینکه بتونید در مورد فضا های کاریتون باهاش مشورت کنید و تا بتوانبد به کمک هم چیز جدید خلق کنید.

A hype-man
یه آدم همه فن حریف که بتونه همه چیز رو در سایه کار شما دست بگیره و از شما در هنگام اجرا با حس و حال دادن خودش حمایت کنه.کسی که پشتیبان قافیه ها و ولوم باشه و معمولا با مخاطب ها بیشتر در جهت همراهی با وکال اصلی تو ضرب قافیه ها شرکت میکنه.جالبه بدونید که جی زی رپر قدرت مند آمریکایی در ابتدا یک هایپ من بوده !در موردش بیشتر صحبت میکنیم.
Complementary MC's(مکمل ام سی)
سعی کنید از ام سی های دیگر نیز دعوت کنید تا در جریان کار شما قرار بگیرند.از آنها بخواهید گه گاهی بین قافیه ها و جملات شما بخونن و احساس تکست رو تقویت کنن و حجم بدن به کار شما.ووتانگ از رپر هایی هست که در کنسرت های خودش معموا با هفت یا هشت ام سی دیگر روی صحنه اجرا میکنه!!!

 

www.telegram.me/solfamin 

خاکم.شروین

solfamin

سُلفامین(solfmain): در بهار سال 1394 به طور رسمی فعالیت خودش را در حیطه هیپ هاپ(hip hop music) و موسیقی رپ آغاز کرد. با هدف فراخواندن رپر ها و ام سی های خوب مستعد و اجرای میتینگ و مسابقات و آموزش های حرفه ای در حوزه موسیقی فرهنگ هیپ هاپ (آهنگسازی+تکست نویسی) کار خودش را به طور جدی آغاز کرده است و تا به امروز توانسته اثرات مثبت و خوبی را در هیپ هاپ از خودش نشان دهد.

Id

www.solfamin.blogfa.com

Paksvin

چگونه رپر شویم+سه  قدم عالی و محکم آموزش رپ کردن

چطوری #رپ و #ام سی ممکن میشه؟
ام سی همون شخصی هست که ما میریم کنسرتش یا احتمالا کسی که در یک میتینگ رپ یه تیکه ورس رو میخونه و حتی کسی که بداهه روی یک بیت شروع میکنه به رپ کردن وخلاصه ام سی با رپر فرق داره و ارزش بالایی هم داره!رپر هم کسی هست که ورس مینویسه و بعد بیت مورد نظرشو میسازه و ترک خودشو تولید میکنه.اگه میخوای یه رپر حرفه ای باشی  حتما باید استایل و تکنیک داشته باشی و توانایی بالایی در رپ کردن داشته باشی.میخوام تو سه قدم  متوالی  کلی راه کار و تمرین اساسی بهتون بگم که خیلی میتونه بهتون کمک کنه.
#قدم اول -مرحله مقدماتی
 5 راه حل و تمرین مفید !!  

www.telegram.me/solfamin 

 

1:تا میتونید و براتون امکان پذیره  آهنگ رپ بخرید(دانلود نکنید!) و گوش کنید.
قطعا شما نمیخواید یه داستان بلند و بی محتوا بنویسید که هیچ کس رغبتی به خوندن و گوش دادن به اونو نداشته باشه.پس بیاید شروع کنید به گوش دادن حتی اگه سلیقه خاصی دارید:
میتونید #اولد اسکول گوش کنید،
#وست کوست  گنگستا گوش کنید،
نیویرک boom-bapگوش کنید،
تا مهارت و توانایی های رپر های بزرگ جهان تو گوشتون بشینه و با اصل سبک بیشترین ارتباط رو برقرار کنید و من پیشنهاد میکنم حتما کتاب بخونید در مورد رپ و رپر های بزرگ دنیا تا بتونید مهارت کافی رو بدست بیارید.
اگه  مشتاق شنیدن محتواهای داستانیو سناریویی و تخیلی هستید میتونید کار هایی از DMX, Nas وSlick Rick گوش کنید.  مثل یه طناب پیچیده شده دور یک داستان ،بدون اینکه توجه زیادی بشه روی #قافیه
اگه دیوونه تصویر سازی های ذهنی و آگاهی در مورد بازی با کلمه هستید میتونید کارهایی از  Killah, Aesop Rock, و  Lil Wayne گوش کنید که علاوه بر اینها ،قدرت قافیه پردازی رو هم بفهمید
و اگه عاشق قدرت بی نهایت هیپ هاپ و هم خوانی و فلو های به یاد ماندنی هستید حتما Rakim, Freddie Gibbsو Eminem و
2pac رو گوش کنید. 

2-تمرین قافیه پردازی کنید.
یعنی چی؟قافیه یکی از اجزای #فلو میباشد که اهمیتش خیلی بالاست.هر روز سعی کنید روی یک برگه کاغذ شروع کنید به نوشتن یک کلمه و باهاش #قافیه بسازید.تمرین کنید و از دیکشنری قافیه استفاده کنید.قافیه هایی بنویسید که آخر هیجان  و معنا باشند.میتونید از انواع گوناگون قافیه مثال بزنید:
#ساده
#تک #سیلابی
#دو #سیلابی
و حتی #قافیه های هم معنی ،متضاد ،#ایهام دار و خیلی خیلی از گونه های مختلف قافیه  رو بنویسید.اگر روزی  ده کلمه قافیه بنویسید آخر هفته دیگه فول فول شدید!!!!

 

3-شروع کنید روی #فلو تمرین کردن.
قبلا گفتیم که #فلو جریانیست از #ریتم و #قافیه.یعنی سوار کردن قافیه ها بر روی ریتم.با جابجا کردن قافیه روی ضرب به کارتون جریان بدید تا از یک نواختی خارج شه و با تمام وجود تو اتاقتون بخونید و بخونید. 

4-بیت (موزیک رپ بدون کلام) خیلی گوش کنید!
بیت روی پلیر بزارید و تا میتونید گوش کنید و سعی کنید روی اون رپ کنید.سعی کنید قافیه بازی کنید .سریع بخونید ،جامپ بزنید روی بیت،استایل های مختلف بگیرید،تکست هاتونو بخونید روش.با آهنگساز های بزرگ شروع کنید کار کردن و ازشون بخواید تا بیت مورد نظرتون رو براتون بسازن تا خیلی حرفه ای بتونید کار کنید.

 

 

5-فری استایل!
یه #ام سی کار خوب بین #فری #استایل کار ها کسی هست که بداهه روی بیتی که تا بحال اصلا نشنیده شروع کنه  به رپ کردن و زیبا ترین قافیه ها و ریتم ها رو به جریان بیت اضافه کنه.
حتما تو میتینگ های رپ شرکت کنید و قدرت #قافیه بازی خودتونو محک بزنید.اینجا همون جایی هست که میتونید قدرت خودتونو نسبت به دیگر رپر ها بسنجید .میتینگ رپ و رپ بتل از بهترین روش های تمرینی برای دیدن نتیجه کار شما میباشد.حتی اگه اوایل مشکل دارید و نمیتونید تو جمع های #میتینگ شرکت کنید تو اتاق بیت بزارید و شروع کنید #بداهه رپ کردن.
  

شروین پاکزاد 

www.telegram.me/solfamin

شیوه های رپ خوانی

نگارش Rap : و شیوه های رپ خوانی

گذشته از جریان آهنگین و سلیس، تنها بخش مهم دیگر در Rapping عبارتست از "قافیه".
در HipHop تکیۀ واقعی به تعداد قافیه ها میباشد. هرچه تعداد قافیه ها بیشتر باشد ارزش اثر افزایش می یابد. (درست مانند نثر مسجع.)
شیوه های رپ خوانی:
همراهی دیگر رپرها با یک رپر در موسیقی اش امری معمول است. این رپرها در یک آهنگ به صور گوناگون می خوانند : یا هم آوایی، یا هریک جداگانه قسمتی از تصنیف را میخوانند، یا در قالب سوال و جواب با یگدیگر به مناظره میپردازند و یا نزاع میکنند.

اصلی ترین شیوه های رپ خوانی عبارتند از :

- رپ خوانی خلاقانه (Freestyle Rapping)
- نزاع و زد و خورد (Battle Rapping)


رپ خوانی خلاقانه و بدون قاعده (Freestyle Rapping) :
این سبک بر سه نوع است :

- بازگو نمودن نظرات به صورت آزاد (اما بدون انحراف از موضوع)
- خلاقیت و نوآوری در خواندن
- حاضرجوابی

هرگاه قطعه رپی شنیدید که در آن خواننده شما را به داستان های دیگر ارجا داد، صدای دشمنش را تقلید کرد و یا شخصیت اورا عملا برایتان به تصویر کشید، قطعه فوق Freestyle است.

نزاع و زد و خورد (Battle Rapping) :

این شیوه رپ خوانی که همچنین میتوان آنرا شاخه ای از شیوه Freestyle دانست عبارتست از مبارزه بین دو یا چند رپر در حضور شنونده.
بد و بیراه گفتن و کری خواندن از سنت های این شیوه میباشد که به گروه Dozen و همچنین عبارات کری محمدعلی کلی -اسطورۀ بوکس- باز میگردد. نکتۀ جالب اینکه تعیین برندۀ این نزاع به حضار واگذار میشود.
مطابق نظر Kool Moe Doe رپ مبارزه ای موفق آنست که بر نقاط ضعف حریف تکیه کند. سعی در تخریب نقاط قوت طرف مقابل، تنها موجب شکست رپر و قطعۀ او میشود.
ترانه های BackDown اثر 50Cent و Go To Sleep اثر Eminem نمونه های موفقی از Battle Rap هستند.
حاضرجوابی (Fully Freestyled) :
پیچیده ترین سبک Rap میباشد. خواننده برای ورود به این سبک باید کاملا حرفه ای بوده و اشراف کاملی به موضوع رپ داشته باشد. هیچ متن از پیش نوشته شده ای وجود نداشته و رپر تمام عبارات مبارزاتی خود را فی البداهه بر زبان می آورد. این شیوه تاثیرگذارترین و زنده ترین میباشد و در اجراهای زنده به کار می آید. چرا که رپر سناریویی زنده را اجرا میکند. مثلا به محض مشاهده دشمن به تمسخر نحوۀ صحبت کردن، شیوۀ راه رفتن و لباسهای او میپردازد.
www.telegram.me/solfamin

بحر طویل

رابطه شعر #رپ فارسی با #بحر #طویل «بحر طویل» یکی از قالب‌های نسبتاً نوین شعر فارسی است که سرایش رسمی آن تقریباً از دورهٔ صفویه آغاز شد. از دیدگاه فنی این قالب از تکرار نامحدود و دلخواه یک رکن عروضی سالم به‌مانند «فاعلاتن» ساخته می‌شود و همچنین لزومی برای طول مصراع‌ها در آن وجود ندارد. یک مصراع می‌تواند تا جایی که سراینده احساس می‌کند باید کشیده گردد، کشیده شود و سپس قافیه‌ای آورده شود و به مصراع بعد برویم. البته بحر طویل علاوه بر قافیهٔ پایانی می‌تواند در میانهٔ مصراع هم قافیه داشته باشد.در حال حاضر، بسیاری از رپ خوان‌های ایران، در تلاش برای نزدیک کردن شعرهای خود به این گونهٔ شعری هستند. در زبان فارسی، زیبایی‌شناسی بحر طویل بسیار ساده و زودیاب و لذت‌بخش بوده‌است و شاید به همین دلیل باشد که این قالب از قالب‌های عامیانه و مردم‌پسند شعر فارسی بوده‌است و شعرای مهم و جدی چندان به سرودن آن تمایلی نداشته‌اند. شاعر طنزپرداز معاصر «ابوالقاسم حالت» منظومهٔ «هدهدنامه» اش را در این قالب سروده‌است. متن برخی ترانه‌های رپ فارسی از جهت شعری شباهت زیادی با بحر طویل دارد اگر چه از نظر محتوایی و استفاده از وزن‌های عروضی چنین شباهتی را ندارد. از معدود اشخاصی که در رپ فارسی از این سبک شعری پیروی می‌کنند می‌توان «#بابک تیغه» و وحید از گروه #ارتش قلم را نام برد.  

www.telegram.me/solfamin 

یه مثال کوچیک بزنیم خالی از لطف نیست: بازی با کلمات رپ

یه مثال کوچیک بزنیم خالی از لطف نیست:
خاله زنکه ، به درک که
چی‌ میگه ، شیره ، ولی‌ فلکه
میزنه زنگ و چیزی که میخوره ترکه
توضیح : شیر فلکه و شیر جنگل ایهام داره
قسمت دوم هم دو معنی رو میده
به ما زنگ میزنه و صدامونو میشنوه ترک میخوره
شیر فلکه س ، زنگ میزنه و ترک میخوره
ببینید بازی با کلمه یعنی این!
حالا اینایی که هیچ کس و نمیبینن بدونن پدر رپ فارس بیشتر به چه خاطر پدر رپ فارسه!
 خاکم 

www.telegram.me/solfamin

word play یا بازی با کلمه رپ

#word play
بازی با کلمه بعد از زبان و ساختار ریتمیک از عناصر مهم موسیقی رپ بشمار میرود.
کارگاه ساخت کلمات جدید داشته باشید!
کلمه و واژه ساختن از جمله ویژگی های بارز موسیقی رپ میباشد.برای آنکه تکست شما جذاب تر و اصیل تر به نظر بیاید سعی کنید چند کلمه که از قبل وجود نداشته اند را به تکستان اضافه کنید.سعی کنید همیشه از کلمات جدید استفاده کنید تا متن شما پویا تر شود.
چگونه کلمات و اصطلاحات جدید بسازیم؟
البته تو جامعه ا این واژه ها بیشتر جنبه تخریبی دارند و به گونه ای طنزند.
راه حل اول اینه که شما یه گروه واژه و کلمه که هر کدوم معنی مشخصی دارند و با هم ترکیب کنید و یک واژه جدید بسازید:
مثلا :
خرخون=خر+خون(خون=خوان: مصدر فعل خواندن)
یعنی کسی که بیش از حد درس میخونه واسه نمره بالا☺️
خر زور+خر شانس+خر خوار+خر خاکی+.. از جمله کلمات هم خانواده محسوب میشن☺️☺️
یا مثلا:
تک پر=تک+پر(تک=تنها+پر=مصدر پریدن)
یعنی کسی که کاری رو به تنهایی انجام میده☺️
البته پر میتونه مجاز از پرنده باشه که ماجرا عشقی میشه ☺️
یا مثلا کلمه
جو گیر=جو+گیر(مصدر فعل گرفتن)
پس به طور کلی میشه اینجوری گفت که تو راه حل اول بیایم از #مصدر فعل ها+ ترکیب آن با کلمات  تک سیلابی (با مفهوم) ،ترکیبات جدید بسازیم.
راه حل دوم:
استفاده از نماد ها:(یعنی اصل کلمه معنای دیگری میده اما ارزش معناییش تعریف دیگری پیدا مینکه:
لیست بلندی داره این قسمت سعی میکنم تا جایی که میتونم بنویسم:
آخرشه تهشه اِندشه: به پایان کار رسیده ایم

آقا زاده = این اصطلاح برای فرزندان افراد با نفوذ و سرشناسی به کار می رود که با تکیه بر این نفوذ و انجام کازهایی اغلب ناروا ثروت های افسانه ای به چنگ آورده اند.

آش و لاش = آسمون جل☺️
آمپر چسبوندن = عصبانی شدن
آنتن = آدم فروش، خبر چین
آویزون = کسی که مرتبن کنه می شود و بدون دعوت همه جا می رود.☺️
اتو کشیده =  آدم شق و رق
اس بازی (به کسر الف) =  دختر بازی،یا برعکس☺️
اسکل = از همه جا بی خبر
اسگل کردن = کسی را سر کار گذاشتن، دست انداختن
افقی شدن = مُردن
اَن ِ تیلیت =  آدم حال‌به‌هم‌زن و عوضی
اِندِ مرام بازی (Ende) = نهایت با معرفت بودن، نهایت خوبی و صفا
اوت = پرت
بادمجون واکس کن = علاف، بی کاره، کسی که کارهای بی هوده می کند.
ببند گاله رو = خفه شو
بچه راکفلر = بچه پول دار
بخواب تو جوب بابا = شلوغش نکن، بنشین سر جات
برو جلو بوق بزن = زیاد حرف نزن
بگوز بازار مسگراست = حرف مفت می زنی و کسی نمی فهمه
بندری می زنه = به کسی گفته می شود که گیج و سرگردان است یا متوجه اصل موضوعی نمی شود
پا دادن = پذیرفتن پیشنهاد، آمار دادن
پا دادن = پذیرفتن پیشنهاد، آمار دادن
پوز زدن = رو کم کردن
تابلو = کسی که از سر و ریختش پیداست که اهل منقل و وافور است؛ انگشت نما، مشهور، واضح و معلوم. مثال: این که جوابش تابلوِه! ؛ ضایع بودن
تخم کردن = جرات کردن. مثال: تحم نمی کنه (جرات نداره)
تخماتیک = همان تخمی، به معنی نا به سامان، در هم برهم، آشفته، غیر قابل کنترل. مثال: اوضاع مملکت تخماتیکه
تریپ زدن = خوش تیپ کردن
تگری زدن = بالا آوردن پس از نوشیدن الکل یا کشیدن سیگار
تو کف چیزی بودن = از چیزی تعجب کردن
هاگیر واگیر = گیر و دار، شلوغی و پلوغی
نمره ی شهرستان = دهاتی، روستایی، جواد
مگسی شدن = عصبانی شدن
خاکم.شروین  

www.telegran.me/solfamin

#تاکید خوانی

#تاکید خوانی
#کوبش کلمات مهم در هنگام خواندن را تاکید خوانی می گویند.تاکید خوانی زمانی میسر است که شما #استایل خواندن را کامل فراگرفته باشید، در غیر این صورت تاکید خوانی امکان پذیر نمی باشد.تاکید از این نظر مهم است که تاثیر زیادی به شنونده می گذارد و او را تشویق می کند که تا آخر آهنگ را بشنود،شما حتما آهنگ رپرهای تازه کار را شنیده اید که با یکنواختخواندن،شنونده را خسته می کنند و هر قدر تکست و بیت زیبا باشد بر شنونده تاثیر نمی گذارد.
کوبش کلمات معمولا روی ضرب بیت ها زیبا می شود،که در قسمت وزن خوانی به آن می پردازیم.تاکید خوانی درسبک های مختلف متفاوت است و عمل کردن به این اصل مهم نشانگر مهارت یک رپر است:در سبک های #گنگ،#اجتماعی و ملیتی،خواننده باید بیشترین تاکید را به خرج دهد،تاکید در سبک های #لاو و #دیس لاو متفاوت است،در دیس لاو تاکید سنگین تر از لاواست اما میزان آن از گنگ،اجتماعی و ملیتی کمتر است و البته به بیت شما هم مربوط می شود،در لاو تاکیدبه تکست و بیت مربوط است،اگر موضوع #تکست تازه عاشق شدن است،تاکید سبُک تر است و اگر سفر کردن معشوق باشد،با توجه به بیت،بالا و پایین میشود و گاهی اوقات میزان تاکید آن به دیس لاو هم می رسد.موضوعات دیگری در لاو و دیس لاو هست که شما با تمرین این نکات.به میزان تاکید آن ها پی می برید.در سبک های فان،پارتی و 6/8میزان تاکید بسیار پایین است،اما باز تاکید مهم است و باعث زیبا شدن کار می شود.
www.telegram.me/solfamin

خوانندگی رپ

خوانندگی رپ بیش از آنکه تکیه بر اصوات داشته باشد به هجه ها و ریتم های کلامی تاکید میکند.از اینرو  خواندن را روان تر میسازد .اما از سوی دیگر تکنیک های فراوانی را در خود جای میدهد که اگر به آنها مسلط نباشید موفقیت بالایی را کسب نخواهید.
یکی از فراگیر ترین تکنیک های رپ شکسته خواندن است!
شکسته خواندن یعنی  چی؟ یعنی آنکه کلمات را بین #صامت ها(همان حروف الفبا) و مصوت ها(اَ.اِ.اُ.آ.ای.او) ادا کنیم.در واقع با هجه کردن کلمه طبق #فلو و #ریتم آن را به اندازه های نا برابر اما ریتمیک تقسیم کنیم تا آهنگ و جریان فلو  به ریتم اضافه شود.
شکسته خواندن در معنای دیگرش  افزایشی میباشد.گاه با کشیدن یک مصوت یا یک واج سکوت در بین کلمه ریتم را  به شکم کلمه میبندیم. اجرای کلمات همچنین می‌تواند به شکل قطبی بین کشیدگی واژگان میان صامت ها و مصوت ها شکل گرفته و در امتداد فلو به چرخش خود امتداد ببخشد.  خوانندگی رپ همین طور با فاصله گرفتن از نظام آوایی موسیقایی و جایگزین شدن با تکنیک و فنون انواع بیان جمعی و اجتماعی رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد به نحوی که با گشایش خود در المان هایی از فرهنگ انواع گفتگو نظیر فنون سخن وری یا گفتگوی عامیانه نوعا ترکیبی منحصر بفرد و خاص محسوب می‌گردد. برای مثال تکنیک ایراد سریع واژگان و یا کوبندگی بالا در اجرا از جمله عناصری هستند که با تقویت آن و آموزش درست و اصولی می‌تواند به شکل گیری خاصیت های منحصر بفرد در کنش‌گر شده و این موضوع موید ویژگی های متفاوت سبک موسیقایی رپ می‌باشد.

نویسنده @شروین پاکزاد؛ عضوی از اتحاد سفید.

www.telegram.me/solfamin

صدا در خواندن تکست رپ

#صدا در خواندن تکست رپ
بدن انسان یک ساز خدادادی در اختیار دارد که هیچ سازی حتی به گرد پایش هم نمیرسد.سیستم تولید صوت در بدن انسان یکی از پیشرفته ترین سیستم های صوتی میباشد که تک تک ما از آن بهره میگیریم.
در یک رده بندی کلی میتوان اصوات را در گونه های مختلف و ژان های متعدد سبک هیپ هاپ دسته بندی کرد.البته که هیچ مطلقی وجود ندارد اما خوشایندی گوش انسان  در جذب مفهوم و کشش اصوات در کرتس مغز و تعبیر آن به انواع گونه های احساسی ایجاب میکند که هر ژانر موسیقی  در رده خاصی از اصوات طبقه بندی شوند.
در اين بخش به صداي مناسب سبک هاي مختلف رپ اشاره ميکنم
گنگ: صداي خشن، کوبنده وبي روح
اجتماعي :صدایی گرفته و غمگین
30 يا30:کوبنده ومعترض
لاو:صداي زيباو دلنشين و انعطاف پذير
پارتي: فکر کنم صداي شاد بهتره
کل: هر نوع صدايي
فان:هرنوع صدايي
ديس لاو: صداي زيبا و انعطاف پذير
ديس: هر صدايي به این سبک میخوره شما باید روی این سبک دقت بیشتری داشت باشید.
البته این رو هم اضافه میکنم که این رده ها با توجه به محتوای ژانر و بهترین حالت اثر بخشی طبقه بندی شده اند و فقط از دید کیفی(اندازه های هنری) میتوان آنها را بررسی کرد والی هیچ کمیت قطعی را نمیتوان برای صدور حکم صادر کرد.
خاکم.شروین🙏🏻
wwww.telegram.me/solfamin