تفاوت هارمونی در اولد اسکول و نیو اسکول ویژه هیپ هاپ
هارمونی و نقش ویژه آن در پیوند رنگ های آکوردی ،یکی از بیشترین تاثیرات قابل اندازه گیری و تنظیم را در علم موسیقی ایفا میکند.هارمونی با تاکید بر نهایی شدن و به غایت رساندن هر جمله موسیقایی، نظم ویژه ای به بیان حالت ، احساس و عواطف مورد هدف میبخشد که هر چند متناسب با سبک های ژانری مختلف طرح ها و رنگهای مختلفی از خود ارائه میدهد ،اما اصرارش در نهایی بودن ،امری الزامیست.
این نهایی شدن با رساندن نت های آکوردی به نقطه قابل حل بر روی آکورد تونیک،تحقق بیشتری میگیرد.
در موسیقی اولد اسکول،
فرم هارمونی عموما با عددی بین 4 تا 8 آکورد ،رنگ آمیزی و برانگیختی احساسی را نشانه گیری میکرد و از متد کلاسیک هارمونی برای توالی دادن به چند آکورد و رساندن آن به تونیک ایده میگرفت.
اما در دوران نیو اسکول ،فرمی کاملا متفاوت از هارمونی ،باعث تغیرات گسترده ای در شکل گیری موسیقی رپ شد.
هارمونی اولد اسکول به علت درگیری کوچکی که با بیان عواطف و احساسات موسیقایی از طریق رنگ امیزی آکوردی داشت آنقدر که می بایست رپ باشد ،رپ نبود! رپ برای احقاق حق و بیان لحن اعتراضی خود با هیچ احدی سر شوخی نداشت و مغز تفکری رپ ،برای کور کردن احساس و لحن دادن به معنا ،قصد به حذف این رنگ آمیزی های احساسی داشت.
رپر ها میخواستند ثابت کنند که ما احساسی نیستم و کاملا منطقی هستیم و میدونیم چی میگیم.
دوران نیو اسکول
دوران حذف تاثیرات هارمونی بر شکل گیری رنگها و عواطف احساسی بود.
اصرار هارمونی در حل شدن و نهایی شدن جملات موسیقایی به هیچ وجه قابل تغییر نبود و حتی استفاده از کادنس های گوناگون هم هیچ تاثیری در براندازی این احساسات لطیف گونه نداشت.#هاردکور رپ را شاید بتوان نتیجه همین شکل از تفکر دانست.
در دوران اولد اسکول هارکورد رپ برای براندازی عواطف لطیف و اضافه کردن خشونت و سختی در رنگ آمیزی صداها به عنوان سبکی مشتق شده از هیپ هاپ بوجود آمد و ما شاهد دوران طلایی ای از آن در موسیقی رپ آمریکا بودیم.اما رفته رفته مشخص شد که خشونت ،نمیتواند مطلقا حقیقت باشد و چاره ای در اصل کار باید اندیشه شود.
تغیر در فرم هارمونی
پس از تغیراتی که در ضرب ،کشش و نگاه کلاسیک ریتم در دوران نیو اسکول بوجود آمد،نوبت به تغیر فرم در موسیقی رپ رسیده بود.
ایده ی بر اندازی رنگ ،به کاهش تعداد آکوردهای جمله ای معنی شد و رفته رفته نظرها جلب یک چیز شد,
و آن اینکه،
هیچ آکوردی به اندازه تونیک عطش به حل شدن بر روی تونیک را ندارد.
پس با تقویت نت پایگی گام،
#هارمونی_تونیک ساختار موسیقی رپ را از قید نشانه های عاطفی رهانید.
بیس های کشیده تونیک و آرپژ شدن نت های آکورد تونیک از نتایج فرمی همین نوع هارمونی میباشد.
www.telegram.me/Solfamin
مجریگری/رپ: تمرکز اصلی اغلب شامل هنرمندان، اشعار و سبکهای موسیقی رپ محلی است.