اشتباه خوب #بهرام(تحلیل ترک شماره دو آلبوم-#ساز)
بهرام نورایی متولد ایران و ساکن اروپا در حال حاضر یکی از بهترین رپرهای پر طرفدار ایرانی میباشد."اشتباه خوب بهرام!"
ترک شماره دو این آلبوم "ساز(آهنگ سازی مهدیار آقاجانی)" رو انتخاب کردم براتون تا با تحلیل اون بتونیم نکاتی رو که قدرت میده به کار با هم بررسی کنیم.
ساختار موزیک(time bar):
#اینترو+#ورس+#کراس+ورس+کراس+ورس+کراس+#اوترو
بیت(چهار ضربی با تاکید روی ضرب سوم) ساختار کاملا تکراری بین هر "ورس+کراس" دارد.پس با توجه به اینکه کار سه ورس دارد این ساختار سه بار تکرار شده !
یعنی اگر هر ورس و کراس را یک حلقه در نظر بگیریم ،این حلقه سه بار تکرار شده است.
#تکرار را در عناصر زیبایی هنر بررسی کردیم که مهدیار به خوبی از آن سود برده است.
هر سه ورس این کار یک ساختار ثابت در تکست دارد.برای شروع کار نمونه زیر را در نظر بگیرید:
تو دریایی و من قطره، تو یه کوهی و من سخره
اصلا تو خوبی ،من بد من اونم که دنیا رو نمیفهمه
تو این دنیایی که یکی پادشاهه، اون یکی برده
من واسه ی دلم زندم ،اونم خوشحال از کاری که کرده
منم و یه آسمون صاف، شده سقف واسه خونه ها
منمو یه قلمو ورقو، دستای پشت پرده
قالب شعری آن تقریبا این شکلیست(طول خطها(مصراع ها) همراه با یکدیگر برابر نیست)
ــــــــــ• ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
که خیلی خیلی به ساختار شعر کلاسیک فارسی (قالب قطعه) نزدیک است.البته همانطور که گفتم طول خط ها با یکدیگر برابر نیست و این انحراف یکی از ویژگی های سبک رپ میباشد.
تا آخر هر ورس را که نگاه میکنیم #رایمینگ هم در پایان خط های بلند و هم در داخل خط های کوچک بکار گرفته شده است.
مثلا قافیه های خط های بلند ورس اول اینهاست (سخره،نمیفهمه،برده،کرده،پرده،سه شنبه،خنده،حقه)
قافیه های خط های بلند در ورس دوم اینهاست (نمیکردم،بعدا،خوشبختم،بعدم،کردم،قلبم،زخمم،بی خونم)
قافیه های خط های بلند در ورس سوم اینهاست(غربین،چردین،ندیدن،غریزست،چرخیدن،حقیقت،پریدن،ولی من)
ورس یک و دو از #قافیه های ساده استفاده کرده اما در ورس سوم از قافیه های تک سیلابی استفاده کرده به مفصل اونارو به شما توضیح دادیم.
و قافیه های خط های کوچیک در واقع مانند پله های نردبان در #فلو دادن به جریان قافیه های بزرگ تر میباشند تا رایمینگ به خوبی به جریان بیفتد.
تمام قافیه های خط های بزرگ روی ضرب سوم قرار گرفته اند.برای شناسایی ضرب سوم کیک را ضرب اول بشمارید و در ضرب سوم قافیه را میشنوید.(مفصل توضیح داده شده است در بخش #ریتم)
استایل اجرا ترکیبیست از موسیقی کلاسیک ایرانی . نظیر شاهنامه خوانی و نقالی کردن.به گونه ای بهرام در حال بازگفتن اتفاقات با لحنی حماسی میباشد تا مظاهر شکست را تو خالی نشان دهد و امید را در خود تقویت کند.
محتویات #لیریک
استفاده از ضرب المثل ها وکنایه های ادبیات فارسی:
(با این رخ بی نقاب،با این زبون سرخو سر سبز میگم باز که یه یاغیمو ببین که خوشحالم)
زبان سرخ سر سبز به باد میدهد کنایه از کاریست که با بی تجربگی انجام شود و پایان خوشی ندارد
(اگه ادمایی مثه تو نباشن که نمک بپاشن روی زخمم)
نمک بر روی زخم پاشین کنایه از صحه گذاشتن بر اتفاقی ناگوار است
(وقتی قصه به ته برسه من اون کلاغ بی خونم)
قصه ما بسر رسید کلاغه به خونش نرسید
همه با هم غریبن ،فقط چشارو بستن و چریدن
کنایه از گوسفندان(البته تعریفی کاپیتالیستی نیز در هرم قدرت دارد که به طور مفصل آن را برای شما خواهم گفت)
اترو ساختاری مشابه اینترو دارد که میتوان آن را به گونه قرینه یافته دانست.
خط های بلند هر کدام اشاره به موضوعی از زندگی شخصی میکند که از جامعه اطراف خود آسیب های گوناگونی دیده است.(#تنوع)ترانه نویس سعی کرده با تکرار واژه "من" #تکرار موضوع را در ذهن شنونده القا کند.
بی شک آرایه های گوناگونی در این کار استفاده شده است که حوصله این متن خارج است و آن را به شما واگذار میکنیم.
بهرام نورایی متولد ایران و ساکن اروپا در حال حاضر یکی از بهترین رپرهای پر طرفدار ایرانی میباشد."اشتباه خوب بهرام!"
ترک شماره دو این آلبوم "ساز(آهنگ سازی مهدیار آقاجانی)" رو انتخاب کردم براتون تا با تحلیل اون بتونیم نکاتی رو که قدرت میده به کار با هم بررسی کنیم.
ساختار موزیک(time bar):
#اینترو+#ورس+#کراس+ورس+کراس+ورس+کراس+#اوترو
بیت(چهار ضربی با تاکید روی ضرب سوم) ساختار کاملا تکراری بین هر "ورس+کراس" دارد.پس با توجه به اینکه کار سه ورس دارد این ساختار سه بار تکرار شده !
یعنی اگر هر ورس و کراس را یک حلقه در نظر بگیریم ،این حلقه سه بار تکرار شده است.
#تکرار را در عناصر زیبایی هنر بررسی کردیم که مهدیار به خوبی از آن سود برده است.
هر سه ورس این کار یک ساختار ثابت در تکست دارد.برای شروع کار نمونه زیر را در نظر بگیرید:
تو دریایی و من قطره، تو یه کوهی و من سخره
اصلا تو خوبی ،من بد من اونم که دنیا رو نمیفهمه
تو این دنیایی که یکی پادشاهه، اون یکی برده
من واسه ی دلم زندم ،اونم خوشحال از کاری که کرده
منم و یه آسمون صاف، شده سقف واسه خونه ها
منمو یه قلمو ورقو، دستای پشت پرده
قالب شعری آن تقریبا این شکلیست(طول خطها(مصراع ها) همراه با یکدیگر برابر نیست)
ــــــــــ• ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
ـــــــــــ ــــــــــ•
که خیلی خیلی به ساختار شعر کلاسیک فارسی (قالب قطعه) نزدیک است.البته همانطور که گفتم طول خط ها با یکدیگر برابر نیست و این انحراف یکی از ویژگی های سبک رپ میباشد.
تا آخر هر ورس را که نگاه میکنیم #رایمینگ هم در پایان خط های بلند و هم در داخل خط های کوچک بکار گرفته شده است.
مثلا قافیه های خط های بلند ورس اول اینهاست (سخره،نمیفهمه،برده،کرده،پرده،سه شنبه،خنده،حقه)
قافیه های خط های بلند در ورس دوم اینهاست (نمیکردم،بعدا،خوشبختم،بعدم،کردم،قلبم،زخمم،بی خونم)
قافیه های خط های بلند در ورس سوم اینهاست(غربین،چردین،ندیدن،غریزست،چرخیدن،حقیقت،پریدن،ولی من)
ورس یک و دو از #قافیه های ساده استفاده کرده اما در ورس سوم از قافیه های تک سیلابی استفاده کرده به مفصل اونارو به شما توضیح دادیم.
و قافیه های خط های کوچیک در واقع مانند پله های نردبان در #فلو دادن به جریان قافیه های بزرگ تر میباشند تا رایمینگ به خوبی به جریان بیفتد.
تمام قافیه های خط های بزرگ روی ضرب سوم قرار گرفته اند.برای شناسایی ضرب سوم کیک را ضرب اول بشمارید و در ضرب سوم قافیه را میشنوید.(مفصل توضیح داده شده است در بخش #ریتم)
استایل اجرا ترکیبیست از موسیقی کلاسیک ایرانی . نظیر شاهنامه خوانی و نقالی کردن.به گونه ای بهرام در حال بازگفتن اتفاقات با لحنی حماسی میباشد تا مظاهر شکست را تو خالی نشان دهد و امید را در خود تقویت کند.
محتویات #لیریک
استفاده از ضرب المثل ها وکنایه های ادبیات فارسی:
(با این رخ بی نقاب،با این زبون سرخو سر سبز میگم باز که یه یاغیمو ببین که خوشحالم)
زبان سرخ سر سبز به باد میدهد کنایه از کاریست که با بی تجربگی انجام شود و پایان خوشی ندارد
(اگه ادمایی مثه تو نباشن که نمک بپاشن روی زخمم)
نمک بر روی زخم پاشین کنایه از صحه گذاشتن بر اتفاقی ناگوار است
(وقتی قصه به ته برسه من اون کلاغ بی خونم)
قصه ما بسر رسید کلاغه به خونش نرسید
همه با هم غریبن ،فقط چشارو بستن و چریدن
کنایه از گوسفندان(البته تعریفی کاپیتالیستی نیز در هرم قدرت دارد که به طور مفصل آن را برای شما خواهم گفت)
اترو ساختاری مشابه اینترو دارد که میتوان آن را به گونه قرینه یافته دانست.
خط های بلند هر کدام اشاره به موضوعی از زندگی شخصی میکند که از جامعه اطراف خود آسیب های گوناگونی دیده است.(#تنوع)ترانه نویس سعی کرده با تکرار واژه "من" #تکرار موضوع را در ذهن شنونده القا کند.
بی شک آرایه های گوناگونی در این کار استفاده شده است که حوصله این متن خارج است و آن را به شما واگذار میکنیم.